WAGB 83 Mackinaw

The Icebreaker Mackinaw (WAGB-83) was constructed during World War II to open and mainatin Great Lakes shipping lanes as early as the third week in March, thus facilitating the early shipping of millions of tons of iron ore and other materials. Usually during the first week in March the Mackinaw would head for the strategic area of the Straits of Mackinac to begin ice operations.

She is a variant of the Wind class polar icebreakers. Her design is made longer with a wider beam and shallower draft to allow her to operate in the Great Lakes. Mackinaw was built to be literally land-locked, her size not permitting her to leave the Great Lakes.

A diesel electric power plant delivers 10,000 h.p. through twin screws in the stern and one in the bow: the Mackinaw was capable of breaking through 4 feet of solid sheet ‘blue’ ice.

Early in its life Mackinaw was used to handle the heaviest buoys on the lakes with the aid of its two 12-ton cranes, to carry fuel and supplies to light stations, to serve as a training ship, and to assist vessels in distress when necessary. In recent decades she continued to extend the shipping season from late March until mid-January. She also served as a goodwill ambassador for the Coast Guard and a training vessel.

The “Mac”, “Queen of the Great Lakes” as Mackinaw has been known with affection, provided 62 years of outstanding service facilitating commerce in support of the economy of the entire nation. She now resides in Mackinaw City, the community for which she was named.

WAGB83 Mackinaw 1944-72

WAGB83 Mackinaw 1972-93

WAGB83 Mackinaw as after 1993

Il rompighiaccio Mackinaw (WAGB-83) fu costruito durante la Seconda Guerra Mondiale per aprire e mantenere libere le rotte commerciali attraverso i Grandi Laghi  a partire da Marzo, permettendo il trasporto di milioni di tonnellate di ferro ed altri materiali. Normalmente si metteva in moto nella prima settimana di Marzo facendo rotta verso la zona strategica dello stretto omonimo per iniziare la campagna nel ghiaccio.

Si tratta di una variante della classe Wind di rompighiaccio polari caratterizzata da una maggior lunghezza e larghezza ma di un minor pescaggio per operare nelle acque dei Grandi Laghi. Il Mackinaw fu costruito letteralmente imprigionato nelle acque lacustri in quanto le sue dimensioni non gli permettono di uscire in mare aperto.

L’impianto motore diesel-elettrico da 10.000 h.p. muoveva due eliche a poppa ed una prua: il Mackinaw poteva avanzare senza problemi attraverso ghiaccio di 1-1,2 metri di spessore.

Tra i suoi compiti principali c’era inoltre il servizio di manutenzione e trasporto delle grosse boe di segnalazione che gestiva con le due gru da 12 tonnellate ed il rifornimento ai vari fari, oltre all’addestramento del personale ed il soccorso di altre navi in difficoltà.

Conosciuta come la Regina dei Grandi Laghi il Mackinaw ha servito per 62 anni supportando il commercio e l’economia di un’area rilevante. Ora è ormeggiata nella città di Mackinaw da cui prende il nome.

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